| Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Sahabat | 

Ibu Mengandung Perlu Tahu Sumber Makanan Penting Demi Kandungan

Masa mengandung , korang perlu lebih memahami dan peka sumber makanan apa yang baik untuk dimakan atau sebaliknya . Jangan main belasah je ya . Bukan apa , demi menjaga kesihatan diri , korang kena hadam sumber makanan penting untuk ibu mengandung dan kandungan .

Pengambilan makanan yang sihat sebenarnya baik untuk diri dan perkembangan janin atau bayi dalam kandungan . Korang boleh makan apa yang korang nak tapi sumber makanan penting jangan terlepas pandang ya sebab perlu ada dalam makanan harian .. especially yang tengah mengandung .

Senarai Makanan Penting Untuk Ibu Mengandung dan Kandungan

Masa Sal mengandung dulu , sumber makanan penting untuk ibu mengandung dan bayi dalam kandungan yang Sal ambil adalah :

Ikan – penting sebab kaya dengan sumber protein. Memiliki omega 3 yang tinggi . Sangat diperlukan untuk perkembangan otak bayi dalam kandungan . Pengambilan ikan digalakkan 2 – 3 kali seminggu . Pastikan ikan dimasak dengan sempurna . Elakkan makan isi ikan mentah macam sushi .. penting untuk elakkan jangkitan kuman pada janin dalam kandungan .

Telur & Daging – Sumber protein terbaik selain rendah kalori dan penuh khasiat Omega-3 . Mempunyai asid folik , zat besi dan choline yang tinggi di mana dapat bantu halang kecacatan pada janin . Daging bagus untuk bantu pertumbuhan sel otak dan otot pada kandungan . Makan daging tanpa lemak diyakini sumber protein yang sangat tinggi .

Sayuran Berdaun Hijau – ni pilihan utama Sal , bagi menjamin tahap kesihatan yang baik secara berterusan . Penting ya .. sila ambil jumlah hidangam sayur yang mencukupi dan digalakkan ambil sayur berdaun hijau seperti bayam . Bayam mengandungi asid folik dan sumber yang sangat bagus untuk perkembangan saraf tunjang bayi dalam kandungan . Bronkoli pun ok sangat sebab ia mengandungi kalsium dan potassium . Secara tak langsung dapat membantu proses pembentukan dan pertumbuhan tulang bayi .

Tauhu – Mempunyai kalsium , zat besi , vitamin A dan K . Kaya dengan asid folik dan jadikan sebahagian daripada snek korang . Tapi jangan la goreng dengan minyak biasa .. ce try minyak sayur .. berbaloi sangat untuk bayi dalam kandungan .

Produk Tenusu – Kalsium sangat penting ok untuk ibu dan baby dalam perut tu .. so sila consume susu atau kalau tak boleh telan , tukar dengan pengambilan keju dan yogurt . Ia sangat membantu dalam menguatkan tulang dan gigi si ibu dan tulang serta pertumbuhan tubuh bayi dalam kandungan . Banyak khasiatnya ..

Sumber Makanan Penting Untuk Ibu Mengandung dan Kandungan
kenangan masa mengandung .. rezeki anak-anak

BACA JUGA: Milk Booster Untuk Ibu Menyusu Badan

So , amalkan pemakanan yang betul dalam diet harian korang yang sedang mengandung tu ye . Wanita yang mengandung perlu hati hati jugak dalam bab pemakanan . Jangan main belasah je .. salah makan akan timbul pulak permasalahan lain .