Penjagaan Mata Elak Rabun

In Info & Ilmu

Penjagaan Mata Elak Rabun – Harini Sal nak share tentang penjagaan mata untuk elak rabun .  dah rabun baru nak jaga kan .. hehehe . Korang jaga la mata tu elok elok . Susah bila dah rabun sebab bergantung pada spek . Rasa tak puas nak tengok sesuatu bila dah rabun .

Betapa Pentingnya Penjagaan Mata Untuk Elak Rabun

Ada yang tak pentingkan kesihatan mata pun . Tapi sebenarnya ia perlu dititikberatkan dari awal . Sal sendiri selalu jugak pesan pada anak anak .. jangan tengok tv terlalu dekat . Jarakkan sikit bila baca buku dan jangan terlau rapat bahan bacaan dengan mata .

Belum rabun kita tak kisah sangat kan ? Tapi bila dah rabun .. time tu baru nak jaga . Dah terlambat tapi dari tak jaga langsung better korang amik berat .

Antara tips yang Sal dapat melalui pembacaan :

  • Jika berkerja mengadap laptop/desktop , korang ke rehatkan mata setiap 20 minit .
  • Pandang sejauh mungkin selama 20 saat untuk membolehkan mata berehat dari keletihan fokus masa mengadap laptop atau membaca buku .
  • Pastikan jarak yang selesa dari bahan yang dibaca atau dilihat .
  • Bila kita fokus , mata kita akan berkelip lebih supaya tercetusnya air mata demi memastikan mata sentiasa lembap . Lebih banyak kita fokus , mata akan jadi semakin kering .
  • Makan carrot untuk bantu mata dan penglihatan kita . Lebihkan makan sayuran dan buah buahan .

Jumpa doktor mata untuk pemeriksaan dengan lebih kerap supaya dapat menghindari masalah rabun .

BACA JUGA: Eye Pro Vision Kedai Spek Viral

Harap dapat membantu korang ya untuk penjagaan mata . Sal pun dah mula titikberatkan . Ada kelebihan duit , boleh la amik supplement untuk kesihatan mata .

Semoga bermanfaat ya !!

You may also read!

Persediaan Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK) dan Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM)

Persediaan Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK) dan Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM)

Tatkala Negara kini masih ‘berperang’ mendepani pandemik COVID-19 yang semakin berleluasa ..masih ada beberapa perkara yang perlu diteruskan ‘perjuangan’

Read More...
Beli Emas Online Secara Pakej Menabung Harga Murah I Kedai Emas Hajjah Halijah

Beli Emas Online Secara Pakej Menabung Harga Murah I Kedai Emas Hajjah Halijah

Dalam tak diam , tahun 2020 dah pun berlalu dan yang pastinya meninggalkan pelbagai kenangan kan !?  Sal pun

Read More...
Kelas Tuisyen Online Fly High Training Centre Terbaik 2021

Kelas Tuisyen Online Fly High Training Centre Terbaik 2021

Sepanjang musim Negara dilanda pandemik COVID-19 ni kan , antara perkara yang merisaukan Sal adalah pembelajaran anak anak .

Read More...

19 commentsOn Penjagaan Mata Elak Rabun

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu