Info: Cara Pencegahan Virus Selsema

In Info & Ilmu

Info: Cara Pencegahan Virus Selsema- Teringat pulak kata kata Khalish bila dia kena selsema comel je bunyi nyer

Ibu….saya kena aaacchoooo….

Bila selsema menyerang segala kerja tertangguh sebab rasa tak selesa betul tak ??? Sal selalu gitu kepala rasa berat semacam tapi kena bertabah dan redha kan setiap penyakit tu kifarah bagi dosa yang telah kita lakukan..
Kena ingat…Allah SWT kirimkan penyakit sebagai penghapus dosa:
 
Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya – (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Bahkan di dalam satu lagi riwayat, Rasulullah bersabda bahawa dengan hanya tertusuk duri sekalipun, Allah bersedia untuk meninggikan darjat seseorang itu dan menghapuskan satu kesalahan dirinya 
 
Tetapi secara saintifik , ada beberapa cara untuk kita elakkan dari terkena jangkitan selsema iaitu melalui pemakanan ada Sal terbaca beberapa artikel yang mengatakan tubuh badan kita perlu ada secukupnya selenium . Selenium ni dikatakan banyak terkandung dalam tiram, udang kara, ketam dan kima .
Melalui pengambilan pemakanan ni…ia dapat menghasilkan sel protein imunisasi yang dipanggil sitokin . Sitokin ni lah yang banyak membantu menyingkirkan virus jangkitan selesema…. seriously selama ni Sal memang tak tau… salah sendiri jugak sebab tak amik tahu kan…
Jangan tak tahu , Omega-3 pun berupaya ‘menangkis serangan’ selsema so lepas ni kena makan ikan salmon la gamaknyer tapi Omega-3 pun dah ada dalam bentuk tablet tak silap Sal . Nanti nak carik gak kat farmasi , senang sikit telan je kan .
Banyak rupanya langkah pencegahan….boleh jugak amalkan pemakanan berunsurkan ayam, ikan atau daging,
Amalkan pengambilan vitamin A dan B6 melalui buah-buahan berwarna oren atau merah, sayuran daun hijau …manakala vitamin E seperti kacang tanah, minyak zaitun, badam, kacang hazel pun disarankan ambik…..jangan lupa zat besi, zink dan vitamin B12…. turut disyorkan…
Semoga bermanfaat ya !!

You may also read!

Persediaan Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK) dan Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM)

Persediaan Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK) dan Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM)

Tatkala Negara kini masih ‘berperang’ mendepani pandemik COVID-19 yang semakin berleluasa ..masih ada beberapa perkara yang perlu diteruskan ‘perjuangan’

Read More...
Beli Emas Online Secara Pakej Menabung Harga Murah I Kedai Emas Hajjah Halijah

Beli Emas Online Secara Pakej Menabung Harga Murah I Kedai Emas Hajjah Halijah

Dalam tak diam , tahun 2020 dah pun berlalu dan yang pastinya meninggalkan pelbagai kenangan kan !?  Sal pun

Read More...
Kelas Tuisyen Online Fly High Training Centre Terbaik 2021

Kelas Tuisyen Online Fly High Training Centre Terbaik 2021

Sepanjang musim Negara dilanda pandemik COVID-19 ni kan , antara perkara yang merisaukan Sal adalah pembelajaran anak anak .

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu