Penjagaan Mata Elak Rabun – Harini Sal nak share tentang penjagaan mata untuk elak rabun .  dah rabun baru nak jaga kan .. hehehe . Korang jaga la mata tu elok elok . Susah bila dah rabun sebab bergantung pada spek . Rasa tak puas nak tengok sesuatu bila dah rabun .

Betapa Pentingnya Penjagaan Mata Untuk Elak Rabun

Ada yang tak pentingkan kesihatan mata pun . Tapi sebenarnya ia perlu dititikberatkan dari awal . Sal sendiri selalu jugak pesan pada anak anak .. jangan tengok tv terlalu dekat . Jarakkan sikit bila baca buku dan jangan terlau rapat bahan bacaan dengan mata .

Belum rabun kita tak kisah sangat kan ? Tapi bila dah rabun .. time tu baru nak jaga . Dah terlambat tapi dari tak jaga langsung better korang amik berat .

Antara tips yang Sal dapat melalui pembacaan :

  • Jika berkerja mengadap laptop/desktop , korang ke rehatkan mata setiap 20 minit .
  • Pandang sejauh mungkin selama 20 saat untuk membolehkan mata berehat dari keletihan fokus masa mengadap laptop atau membaca buku .
  • Pastikan jarak yang selesa dari bahan yang dibaca atau dilihat .
  • Bila kita fokus , mata kita akan berkelip lebih supaya tercetusnya air mata demi memastikan mata sentiasa lembap . Lebih banyak kita fokus , mata akan jadi semakin kering .
  • Makan carrot untuk bantu mata dan penglihatan kita . Lebihkan makan sayuran dan buah buahan .

Jumpa doktor mata untuk pemeriksaan dengan lebih kerap supaya dapat menghindari masalah rabun .

BACA JUGA: Eye Pro Vision Kedai Spek Viral

Harap dapat membantu korang ya untuk penjagaan mata . Sal pun dah mula titikberatkan . Ada kelebihan duit , boleh la amik supplement untuk kesihatan mata .

Semoga bermanfaat ya !!