Tak Boleh Minum Banyak Air Masa Berpantang

In MommyBlogger, Parenting, ParentingBlogger
Mesti ramai ibu..ibu yang baru lepas bersalin takut nak minum banyak air masak kan..
takut rahim kembang eh…tak pun takut perut buncit….
jangan terlalu ikut sangat…sangat ya…takut dehidrasi nanti…
kekurangan air dalam badan akan menyebabkan luka lambat sembuh…
dan paling tak best kalau kena sembelit…
so…sila minum air sekurang kurangnya lapan gelas sehari….
dan makan makanan yang berserat tinggi semasa pantang…
ni semua nak elakkan dari berlakunya sembelit…bila sembelit…faham jela…
takut gak jahitan episiotomoni terbukak masa buang air….waduhhhh….seriously kena
elakkan dari berlaku…langkah pencegahan kena ada…kalau koyak…kena jahit balik…
nak ker….adoyaiii…
better jaga kan…
Jangan takut nak minum air banyak…lagipun kondisi air kena cukup dalam badan
sebab nak breastfeed..so jangan ambil mudah ya… pengalaman saya berpantang….
saya memang minum banyak air kosong….lebih dari lapan gelas…kulit pun tak kering…
dan kepala tak sakit..badan sesedap rasa je…mak bidan pun siap pesan…
jangan tak minum air..
nanti air susu kurang…bila nyusu…kita akan rasa haus sangat..
semestinya kena minum kan….baru air susu mencukupi untuk baby…kalau tak minum..
mane nak datangnyer air susu kan…
nak menyusu bukan sejam dua…sehari dua…tapi sekurang kurangnya dua tahun…
so pada ibu ibu yang baru 1st time bersalin dan dalam tempoh pantang…
 jangan takut nak minum air masak ya.. dah macam pesanan khidmat masyarakat dah…hehehe..

“Sharing is Caring”

cer teka…Khaleef minum ape tu…hehehe

Jom Singgah;
Kelab BloggerBenAshaari

You may also read!

Persediaan Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK) dan Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM)

Persediaan Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK) dan Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM)

Tatkala Negara kini masih ‘berperang’ mendepani pandemik COVID-19 yang semakin berleluasa ..masih ada beberapa perkara yang perlu diteruskan ‘perjuangan’

Read More...
Beli Emas Online Secara Pakej Menabung Harga Murah I Kedai Emas Hajjah Halijah

Beli Emas Online Secara Pakej Menabung Harga Murah I Kedai Emas Hajjah Halijah

Dalam tak diam , tahun 2020 dah pun berlalu dan yang pastinya meninggalkan pelbagai kenangan kan !?  Sal pun

Read More...
Kelas Tuisyen Online Fly High Training Centre Terbaik 2021

Kelas Tuisyen Online Fly High Training Centre Terbaik 2021

Sepanjang musim Negara dilanda pandemik COVID-19 ni kan , antara perkara yang merisaukan Sal adalah pembelajaran anak anak .

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu